Kiinteistövahingot isännöitsijän työpöydällä: 5 tapaa helpottaa arkea kumppanuudella

Vesivuodot, tulipalot ja muut odottamattomat kiinteistövahingot tulevat isännöitsijän käsiin aina yllättäen, mutta eivät koskaan tyhjään kalenteriin. Siksi vahinkosaneerauskumppanin rooli on arjessa kriittisen tärkeä.

Isännöitsijät ovat merkittävä yhteistyökumppanijoukkomme kiinteistövahinkojen korjausprojekteissa, ja tiedämme hyvin, että isännöitsijän arki on hektistä. Vaatimuksia tulee sekä osakkailta että ympäröivältä yhteiskunnalta – ja kaikki olisi hyvä tehdä mielellään heti.

Halusimme perehtyä vielä syvemmin juuri nyt ajankohtaisiin toiveisiin, jotta voimme palvelullamme vastata mahdollisimman täsmällisesti tarpeeseen. Sitä varten haastattelimme tänä keväänä viittä isännöitsijää eri puolilta Suomea ja kokosimme haastattelujen pohjalta olennaisimmiksi nousevat asiat.

Tärkeimmät odotukset vahinkosaneerauskumppanuudelta kiteytyivät seuraaviin viiteen toiveeseen. Näihin me pyrimme vastaamaan parhaamme mukaan, jotta yhteistyömme isännöitsijöiden kanssa tuottaa heille parhaan arvon.

1. Nopea reagointi vahinkotilanteessa

Kiinteistövahingot syntyvät melkeinpä poikkeuksetta äkillisesti ja vaativat välitöntä toimintaa. Isännöitsijät pitivätkin erityisesti ensimmäisen kartoituskäynnin nopeutta ratkaisevana – sekä korjausprosessin etenemisen että oman ja osakkaiden sekä asukkaiden mielenrauhan kannalta.

Ammattitaitoinen kumppani on tavoitettavissa nopeasti, järjestää kartoituksen ripeästi ja käynnistää tarvittavat toimenpiteet viiveettä. Tämä auttaa isännöitsijää siirtämään painopistettä kiireisestä kriisinhallinnasta kohti suunniteltua toimintaa.

Sitä emme voi välttää, etteikö esimerkiksi kosteusvahingon kuivaaminen ja korjaaminen veisi aikaa, jotta lopputulos on virheetön. Tärkeintä on kuitenkin nopea pääsy tilanteen tasalle ja se, että suunnitelmat tulevat selville mahdollisimman äkkiä.

2. Varmuus ammattitaidosta ja laadusta

Vahinkosaneerauksessa työn laatu, tekninen osaaminen ja rakennusfysiikan ymmärrys ovat merkittäviä tekijöitä. Isännöitsijät arvostavat ammattitaitoa, vastuullisuutta ja kokemusta kumppania valitessaan – heille on tärkeää, että kumppani hoitaa tehtävänsä itsenäisesti ja luotettavasti.

Kumppanin tulee olla paitsi teknisesti pätevä, myös vastuullinen toimija, jolla on asianmukaiset vakuutukset ja tilaajavastuuasiat kunnossa. Isännöitsijän täytyy voida luottaa siihen, että korjaustyöt hoituvat oikein ja asukkaiden kotien arvo säilyy – ilman, että jokaista työvaihetta tarvitsee itse valvoa ja varmistaa.

Ammattitaidosta ja laatutasosta on helpointa varmistua kokemuksen kautta. Kun takana on jo onnistunut yhteinen projekti, on turvallista ottaa sama hyväksi havaittu tekijä korjaamaan seuraavaakin vahinkoa. Isännöitsijät arvostavatkin jatkuvaa kumppanuutta tutun toimijan kanssa: se auttaa välttämään turhat yllätykset.

    3. Pitävät aikataulut

    Luotettavat aikataulut ovat isännöitsijän työn selkäranka, kun arjessa on paljon järjesteltäviä asioita. Aikataulujen pitävyys on tärkeää jo senkin takia, että vahinkosaneeraustilanteet koskettavat useita osapuolia ja voivat lisäksi häiritä muita samassa kiinteistössä asuvia.

    Kun isännöitsijä voi luottaa vahinkosaneeraajaan kanssa sovittuihin aikatauluihin, vähentää se myös tarvetta ylimääräiselle valvonnalle ja vapauttaa aikaa arjessa muille tärkeille tehtäville. Samalla pitävät aikataulut tukevat tietysti koko vahinkoprosessin hallintaa.

    Asukkaille selvyys aikataulusta on erittäin olennainen asia, sillä heidän arkeensa työt eniten vaikuttavat. Kun vahinkojen korjaamisesta vastaava kumppani on aikatauluissaan luotettava, lisää se taloyhtiön ja asukkaiden luottamusta myös isännöitsijän työhön.

    4. Etenemisestä tiedottaminen

    Tiedottaminen on tärkeää projektissa kuin projektissa, mutta erityisesti sen merkitys korostuu vahinkotilanteissa, jotka herättävät jo lähtökohtaisesti epävarmuutta. Sekä isännöitsijän että asukkaiden on saatava heti alussa selkeä kuva siitä, mikä tilanne on nyt, mitä seuraavaksi tapahtuu ja kuka vastaa mistäkin – ja sujuvaa tiedonkulkua tarvitaan koko matkan varrella töiden edetessä. 

    Hyvä kumppani huolehtii siitä, että tieto kulkee ajantasaisesti ja ymmärrettävästi kaikille osapuolille. Tämä vähentää epätietoisuutta, helpottaa arkea ja vahvistaa läpinäkyvyyttä. 

    • Isännöitsijän ei tarvitse erikseen kysellä asioiden perään, vaan hän voi luottaa siihen, että hänet pidetään automaattisesti ajan tasalla.
    • Osakkaat ja asukkaat eivät kuormita isännöitsijää kysymyksillä, kun vahinkosaneerauskumppani viestii asioista suoraan heille.

    Tiedottamista harvoin voi olla liikaa. Kun siihen vielä sovitaan yhdessä parhaiten sopivat kanavat, kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä ja ajan tasalla.

    5. Asukkaan huomiointi

    Asukkaiden kokemuksella on vahinkotilanteissa suuri merkitys – vaikuttavathan kiinteistövahingot aina suoraan heidän arkeensa. Asukkaat ja osakkaat taas ovat tavallaan isännöitsijän työnantajia, joten heidät kannattaa pitää tyytyväisinä. Haastattelemamme isännöitsijät toivatkin vahvasti esille sen, että asukkaiden huomiointi on tärkeä osa vahinkosaneerauskumppanin toimintaa.

    Koti on yleensä ihmisen tärkein omaisuus, ja ymmärrettävästi vahingot herättävät monenlaisia kysymyksiä ja tunteita. Jo aiemmin mainitun tiedottamisen lisäksi vahinkosaneerauskumppanin on tärkeää osata kohdata asukkaat ammattitaitoisesti, empaattisesti ja selkeästi.

    Asukkaan huomiointia on myös siisteys työskentelyssä. Kun työ tehdään ihmisten kotona, ei ole ihan sama, miten remonttivälineitä levitellään tai miten paikan päällä käyttäydytään. Kunnioituksen on näyttävä siinä, että koti suojataan mahdollisimman hyvin ja eri työvaiheista syntyvät sotkut pidetään minimissä sekä siivotaan pikimmiten pois.

    VV-Kuivauksen tavoite on helpottaa isännöitsijän arkea

    Olemme vuosien varrella rakentaneet tiiviin ja luottamuksellisen yhteistyösuhteen kymmenien isännöitsijöiden kanssa eri puolilla Suomea. Meille nopea reagointi, selkeä viestintä ja luotettava asioiden hoitaminen ovat itsestään selvä osa onnistunutta kumppanuutta – ja tietysti pohjana on pitkä kokemus ja ammattitaito kiinteistövahingoissa.

    Tiimimme Seinäjoella, Vaasassa, Jyväskylässä, Kokkolassa, Tampereella ja Lahdessa ovat valmiina palvelemaan isännöitsijöitä jämptisti ja luotettavasti, kunnolla tekemisen meiningillä.

    Katso lähimmän toimipisteemme yhteystiedot ja pyydä Violetti tiimimme hommiin!