08 joulu Kokemuksia isännöitsijäpalvelusta: “Minun ei tarvitse käyttää aikaani mikromanageeraukseen”
Sujuva yhteistyö VV-Kuivauksen kanssa on helpottanut Tomi Mantovaaran arkea teknisenä isännöitsijänä jo vuosien ajan. Selkein hyöty on ollut ajansäästö.
Luottokumppanille on kysyntää isännöitsijän koko ajan monipuolistuvassa työssä
Aikatauluhaasteet, akuutit hoidettavat asiat, yllättäen ilmaantuvat korjaushankkeet ja koko ajan monipuolistuvat vaatimukset ovat nykypäivänä kiinteästi osana isännöitsijän työtä.
Myös Kartanon Isännöintipalvelut Oy:llä Tampereella teknisenä isännöitsijänä työskentelevä Tomi Mantovaara tunnistaa nämä tutuiksi haasteiksi työarjessaan.
– Yksi tyypillinen haaste on vesivahingon aiheuttama kiire ja hoppu. Korjaushankkeet ja projektit työllistävät ja vievät paljon aikaa, sillä niiden valvonta ja seuranta kuuluvat isännöitsijän vastuulle. Vahinkosaneerausyritysten työntekijöiden ammattitaito on ratkaisevaa, ja isännöitsijän on pystyttävä luottamaan tekijöihin. Ammattitaidon taso voi joskus yritysten sisälläkin vaihdella paljon, Mantovaara sanoo.
Tällä hetkellä Mantovaara kuitenkin kokee vahinkosaneerausten olevan hyvissä käsissä. VV-Kuivaus on toiminut hänen luottokumppaninaan kartoitus- ja korjaustöissä jo usean vuoden ajan.
– VV-Kuivauksen Joel Vataja on yhteyshenkilömme, ja meillä on pitkä historia jo ajalta ennen kuin olin nykyisessä työnkuvassani. Henkilökemiamme toimii ja luotan hänen ammattitaitoonsa, Mantovaara toteaa.
Hyvä yhteistyökumppani toimii asukkaankin parhaaksi
Mantovaaran mukaan olennainen näkökulma vahinkoprosessien hoitamisessa ovat asukkaiden odotukset ja niiden huomiointi.
– Asukkaat kysyvät aina ensimmäisenä korjaustöiden aikataulusta ja siitä, mitä tapahtuu seuraavaksi. Korjausten pitää hoitua mahdollisimman vähällä vaivalla asukkaille. Kun on kyse ihmisten kodeista, pitää hoksata tiettyjä asioita. Myös tiedottaminen on tärkeää eikä sitä voi koskaan olla liikaa, hän sanoo.
VV-Kuivaukseen Mantovaara on näiden asioiden osalta ollut tyytyväinen.
– Yhteistyömme on hyvää ja he hoitavat hommat loppuun asti ilman ylimääräistä säätöä tai vääntöä. He ilmoittavat heti, jos tulee muutoksia tai jokin ei mene suunnitelmien mukaan. Ylipäätään reagointi asioihin on nopeaa.
Yhteistyö VV-Kuivauksen kanssa säästää aikaa
Toisaalta ratkaiseva ja jopa tärkein osa onnistunutta yhteistyötä on se, että vahinkosaneerauskumppanin perään ei tarvitse katsoa – vaan päinvastoin, kumppani voi helpottaa isännöitsijän työtä.
– VV-Kuivaus hoitaa prosessin itsenäisesti niin, ettei tarvitse joka vaiheessa muistuttaa. Tiedän, että he ottavat yhteyttä asiakkaaseen ja sopivat aikataulut. Kaikki hoituu automaattisesti ilman muistuttelua ja osapuolet pidetään ajan tasalla etenemisestä, Mantovaara kertoo.
Konkreettinen hyöty, jonka Mantovaara kokee saavansa yhteistyöstä VV-Kuivauksen kanssa, on arjen helpottuminen.
– He tietävät, mitä pitää tehdä ja miten. Kokonaiskuva on heillä hyvin hallussa, joten minun ei tarvitse käyttää aikaa mikromanageeraukseen. Se säästää aikaani.